Overheerlijk koken met glutenvrije pasta  

Gluten zijn eiwitten die overal in verstopt kunnen zitten. De meeste pasta’s hebben bloem als hoofdingrediënt en daar zitten gluten in. Mensen die een glutenvrij dieet volgen, omdat ze coeliakie hebben, een glutensensitiviteit hebben of omdat ze zich gewoon beter voelen bij het weglaten van gluten in het dagelijkse eetpatroon moeten deze pasta’s helaas aan zich laten voorbij gaan. Gelukkig zijn er nu ook glutenvrije pasta’s verkrijgbaar en kun je zelfs je eigen glutenvrije pasta maken.

 

Gluten in pasta

In de reguliere pasta’s worden graanproducten verwerkt. Deze pasta’s zitten boordevol gluten en kunnen voor behoorlijk wat problemen zorgen voor mensen met een glutenintolerantie zoals coeliakie. Ook veel mensen waar geen overgevoeligheid voor gluten is geconstateerd kennen het opgeblazen gevoel na het eten van een bord pasta.

De gluten in de pasta zorgen ervoor dat alle ingrediënten zich aan elkaar binden en dat je lasagne, spaghetti of ravioli niet uit elkaar valt. De gluten kunnen helaas ook een hoop schade aanrichten bij mensen die glutenintolerant zijn. De gluten beschadigen het darmslijmvlies en schoppen de darmflora in de war. Pasta’s liggen, onder andere door de gluten, zeer zwaar op de maag.

Van een bordje pasta genieten zit er voor heel veel mensen dan niet meer in.

pastametroomthumb

 

 

 

 

 

 

 

Glutenvrije pasta kopen

Mensen die een glutenvrij dieet volgen kunnen gelukkig ook genieten van een snel bordje pasta. Er zijn diverse soorten glutenvrije pasta’s te koop. Zo is er keuze uit bijvoorbeeld vermicelli gemaakt van maismeel en rijstemeel, penne met een mix van boekweitmeel, rijstmeel en linzenmeel en lasagnebladen van overwegend maiszetmeel. Hiermee zet je snel een glutenvrij pastagerecht op tafel.

Glutenvrije pasta is over het algemeen heel gezond. Het enige waar pasta’s met gluten beter in scoren zijn de hoeveelheden vezels en proteïnes. Maar om die reden hoef je glutenvrije pasta’s niet te laten staan. Deze ontbrekende voedingsstoffen kun je aanvullen met voedzame toevoegingen aan je pastagerecht. Broccoli en sperziebonen bevatten namelijk volop vezels en door zoete aardappelen, kikkererwten of een gekookt eitje toe te voegen aan je pastagerecht kom je ook aan je dagelijkse portie eiwitten.

 

Glutenvrije pasta maken

Als we chefs zoals Jamie Oliver mogen geloven is het zelf maken van glutenvrije pasta een fluitje van een cent. Het voordeel van een zelfgemaakte pasta is dat je helemaal zelf de smaak kunt bepalen. Voor een zware pasta met een rijke smaak kies je bijvoorbeeld voor boekweitmeel. Voor een wat mindere smaak kies je voor rijstmeel. Een zelfgemaakte pasta is bovendien vrij van ongezonde toevoegingen met E-nummers.

Voor een pasta waar geen gluten in zitten gebruik je een mix van glutenvrije meelsoorten. Het mengsel moet namelijk goed binden, niet te grof van textuur zijn en ook niet een al te overheersende smaak hebben. Dit resultaat bereik je het beste door verschillende soorten meel te mengen.

Een goede glutenvrije pastasaus is ook zo gemaakt. Gebruik maiszetmeel of johannesbroodpitmeel bijvoorbeeld om de saus wat dikker te maken. Voeg lekkere verse groente toe aan je pastagerecht en je hebt een overheerlijke pastaschotel zonder die hinderlijke gluten.