Glutenvrij ontbijt voor een goede start van de dag

Een goed begin is het halve werk. Een glutenvrij ontbijtje kan voor iedereen wonderen doen. Een gluten is een eiwit wat in heel veel voedselproducten is verwerkt. Onze darmen kunnen deze gluten maar moeilijk verwerken. Een gevolg hiervan kan zijn dat je je vermoeid voelt, last hebt van een opgezette buik of dat je een beetje prikkelbaar wordt. Met deze klachten wil je natuurlijk de dag niet beginnen. Een glutenvrij ontbijt is voor iedereen een goede en gezonde start van de dag.

 

Glutenvrije ingrediënten

Het gluteneiwit komt voor in tarweproducten, rogge, gerst en spelt. Je zult dus al gauw merken dat je bij een glutenvrij ontbijt, heel veel voor ons zo gewone ontbijtproducten, kunt wegstrepen. Je kunt geen brood meer eten of beschuit, geen crackers meer en geen ontbijtgranen. Ook in diverse soorten broodbeleg zijn gluten of sporen van het eiwit te vinden. Denk maar eens aan chocoladepasta, sandwich spread en zelfs sommige soorten vleeswaren. Gelukkig zijn er heel veel alternatieven. Er zijn speciale glutenvrije producten, maar je kunt ook kiezen voor verse groente en fruit. Om er zeker van te zijn dat er in jouw boter of smeerkaas geen broodkruimels terecht komen van andere huisgenoten, kun je jouw eigen afgesloten verpakkingen apart bewaren.

 

Glutenvrije broodproducten

In reform- en natuurwinkels, in speciale schappen in de supermarkt en zelfs online worden er diverse soorten glutenvrije broodproducten verkocht. Er is glutenvrij brood, glutenvrije crackers en zelfs glutenvrije muffins. Om geen risico van kruisbesmetting te lopen worden deze producten in een glutenvrije omgeving geproduceerd en verpakt.

Aan de smaak van deze glutenvrije etenswaren moeten veel mensen wennen. Het glutenvrije brood wordt veelal als ietwat droog ervaren. Veel mensen bakken daarom het brood thuis nog even wat af zodat deze tenminste wat knapperiger wordt.

Je kunt ook zelf je glutenvrije brood maken. Kies hiervoor ingrediënten zoals boekweitmeel of rijstmeel. Je hebt altijd lekker vers brood waar je zelf nog lekkere ingrediënten aan kunt toevoegen zoals nootjes of olijven.

 

Geen brood ontbijt

Wij Nederlanders zijn gek op brood. In ons land heerst een echte broodcultuur. Als je dus plotseling geen gluten meer kunt of wilt eten, zal het niet eten van brood ongetwijfeld één van de grootste obstakels zijn in je nieuwe dieet. Bij een ontbijtje hoort volgens velen nu eenmaal een lekker belegde boterham of een kommetje pap.

Toch kun je heel goed zonder brood ontbijten.

Een glutenvrij ontbijt maak je heel simpel klaar. Denk bijvoorbeeld maar eens aan een lekkere kom frisse yoghurt. Je kunt verse vruchten, zoals aardbeien, bosbessen of frambozen, door je yoghurt roeren voor een gezonde start van de dag. Je kunt ook afwisselen door je yoghurt te mengen met honing, ongebrande noten of glutenvrije havervlokken.

Je dag beginnen met wat gedroogde vruchten, een handje nootjes en een vers geperste vruchten smoothie is ook wel eens lekker.

Voor mensen die liever wat steviger ontbijten zijn glutenvrije pannenkoeken misschien een uitkomst. Zelf gemaakt van boekweitmeel. De pannenkoeken kun je beleggen met vers fruit, kaas of spekjes. Eieren leveren ook behoorlijk wat energie. Bak daarom ’s ochtends eens een lekkere omelet voor jezelf. Voeg eventueel wat snoeptomaten en plakjes kaas toe voor de stevige trek.

IMG_4331